perjantai 1. maaliskuuta 2013

Maamme kallis, kultainen

"Sit seuraavana kesänä mä olin kampaamossa yhden kuukauden... mä sain 200 markkaa silt kuukaudelt... Sit mä menin kuudennelle luokalle, mut mä jätin kesken joulukuussa ja mä menin lastentarhaan töihin. Siel lastentarhassa mä olin kolme kuukautta ja mä sain 300 kuussa. Onneks mä asuin kotona ku eihän sitä olisi asunu missään. Mä kuitenkin lähin pois sieltä, sen takii ku siel piti huutaa niille lapsille niin kauheesti. Mut siirrettiinki pienten lasten osastolle ku mä en halunnu huutaa niin paljo."

Otavan Suunta-sarja on eräs nykyään suosituista taskukirjasarjoista. Ajankohtaista asiaa puolisensataa sivua tai enemmän, mielipiteitä ja asiatietoja. Hinnat ovat markkinoiden halvimmasta päästä, pehmeäkantisina neljästä markasta ylöspäin.

Telle 19 v. on kuuden kotoa pois muuttaneen työtätekevän tytön elämäntarinaa. Haastattelujen lomaan on tiivistetty tietoa nuorten asemasta yleensä, asunnoista, työmarkkinoista ja ammatillisesta järjestäytymisestäkin. Asiasta toiseen siirtyminen on välitöstä, tyttöjen juttelu vie mukavasti eteenpäin.

Näennäisestä suppeudesta huolimatta kirjassa on puututtu hyvinkin moniin asioihin. Kaikki niistä ovat jonkinmoisessa yhteydessä toimeentuloon ja rahaan. Kallista lystiä ovat asuminen, syöminen, vapaa-ajan vietto, seurustelu, sivistys jne. Yleensä kaikki, mitä ilman ei tule toimeen. Kukaan tytöistä ei kuitenkaan ole koskaan ihan mahdottomiin vaikeuksiin joutunut. Kaikilla nuorilla ei ole niin. Jos on työtön, ei saa asuntoa, jos ei ole asuntoa, ei saa työtä.

Kirjaa Telle 19 v. voi suositella sekä vanhoille että nuorille, niillekin, jotka pelkäävät mielipidekirjoissa niiden paatoksellisuutta. Karu arkipäivä ei turhaa tunteilua kaipaa.

Suunta-sarjan kahdeksas kirja on kokonaan asuntopolitiikasta. Kati Peltolan ja Martti Eskelisen kokoaman kirjan nimenä on vuokrausilmoituksista tuttu 1h+kk, ei muk.

Jertta Roos ja Sari Vesikansa: Telle 19 v. Suunta-sarja n:o 5. Otava 1970.

Teksti on julkaistu ensi kerran Tyrvään Sanomissa 22.12.1970.

Mainittu "kuudennelle luokalle meneminen" tarkoitti tuohon aikaan lukion aloittamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti